Käsipuutehtävän rakentamisesta on nyt kulunut noin puoli vuotta. Tarkastellessani käsipuutani ja sen yhteyteen liitettyä tekstiä, voin sanoa olevani ylpeä itsestäni. Tällä tarkoitan sitä, että jo puolessa vuodessa koen edistyneeni suhteellisen paljon listaamissani kehityskohteissa kuluneeseen aikaan nähden. Esimerkiksi kehityskohteena mainitsemani esiintyminen on ollut koetuksella tämän kolmannen moduulin ohjaustehtävän ansiosta. Kolmesta ohjauskerrasta yksi oli täysin minun ja parini vastuulla. Heittäydyin siis noin kymmenen ihmisen edessä tehtävään, jota en ollut suorittanut koskaan aikaisemmin, ja josta suoriuduin erinomaisesti.
Käsipuutehtävässä
mainitsemani täydellisyyden tavoittelu on myös ollut haastettuna viimeisen
kahden moduulin aikana. Varsinkin juuri kuluneessa, kulttuurista moninaisuutta käsittelevässä
moduulissa esimerkiksi ryhmätyöt ja erilaiset toiminnalliset tehtävät
tarjosivat minulle mahdollisuuden kehittää itseäni. Huomaan oppineeni joustavuudesta
ja kompromissien tekemisestä, mikä on edesauttanut koulutehtävien tekemisessä,
koska tehtäviin paneutuminen on mielekästä ja palkitsevaa pelkän suorittamisen
ja täydellisyyden tavoittelun sijaan.
Sosiaalipedagogiikan
essee oli kokonaisuus, jonka rakentamiseen hyödynsin parini kanssa useita
kuukausia. Saimme parini kanssa esseestä arvosanaksi kolmosen. Olin aluksi
hieman pettynyt tulokseen, koska olimme panostaneet tehtävään huolella ja
käyttäneet sen hiomiseen useita tunteja. Sisällöllisesti esseemme sai hyvää
palautetta, mutta ilmeisesti virheet oikeinkirjoituksessa ja muissa muodollisissa
seikoissa, kuten lähteiden merkinnässä, oli liikaa puutteita tai virheitä.
Korjasimme parini kanssa esseestämme merkityt virheet, mikä oli mielestäni oppimistehtävänä
loistava. Esseen tarkastelu uudesta näkökulmasta auttoi ymmärtämään saatua
palautetta ja arvosanaa.
Sosiaalipedagogiikan
esseen lisäksi viestintään liittyneet oppimistehtävät olen kokenut mielekkäinä
myös tässä moduulissa. Pidin siitä, että suullisen alustuksen aiheen sai valita
vapaasti kurssiin liittyvistä aiheista, koska kaikkien esityksistä muodostui
hyvin monipuolinen katsaus kurssin aiheista. Oman ryhmäni esitys sujui
mielestäni hyvin ja tehtävän tekeminen oli myös hyvin palkitsevaa, koska onnekseni
löysin hyvän ryhmän, jossa tehtävän tekeminen oli tasapuolista ja helppoa.
Lisäksi olen kokenut kaikki viestinnän luennot hyödyllisinä tukipilareina
moduulien oppimistehtävien tekemiseen. Tässä moduulissa aiheista kirkkaimpana
jäivät mieleen selkokieleen ja argumentointiin liittyvät luennot.
Koska haluan
kehitykseni viestijänä olevan mahdollisimman tehokasta, olen pohtinut myös uusia
kehityskohteita, joihin haluan panostaa tulevissa moduuleissa. Sosiaalipedagogiikan
esseestä oppineena aion keskittyä teksteissäni enemmän yksityiskohtiin ja
viimeistelyyn. Esiintymistaitojeni kehittyminen vaatii vielä uusia haasteita ja
haluan myös oppia tuomaan oman näkemykseni selkeämmin esille. Haluan uskaltaa
ottaa kantaa ja oppia tarkastelemaan asioita useista eri näkökulmista, jotta
oman näkemykseni muodostuminen olisi mahdollisimman perusteltu ja
todenmukainen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti